Psihopedagogie Speciala

Servicii psihoterapeutice Constanta

Este  o  stiinta  interdisciplinara, aflata  la  intersectia  mai  multor stiinte.

„Psihopedagogia speciala este o stiinta de sinteza, care utilizeaza informatiile complexe furnizate de medicina (pediatrie, neurologie infantila, oftalmologie, otolaringologie, audiologie, ortopedie, igiena, etc.), psihologie (cu toate ramurile ei), pedagogie, sociologie, stiinte juridice, in studierea dinamica a personalitatii tuturor formelor de handicap prin deficienta si inadaptare .”

(C-tin Paunescu, I. Musu, 1997)

„Psihopedagogia speciala sau defectologia este o stiinta ce se ocupa de persoanele handicapate, de studiul particularitatilor psihice, de instructia si educatia lor, de evolutia si dezvoltarea lor psihica, de modalitatile, corectiv-recuperative, pentru valorificarea potentialului uman existent si formarea personalit 717e49h atii acestora, in vederea integrarii socio-profesionale cat mai adecvata”.

(E. Verza, 1998)

Scopul psihopedagogiei speciale este elucidarea cauzelor si a formelor de manifestare a anomaliilor prezente in dezvoltarea persoanelor (considerate cu deficiente), stimularea proceselor compensatorii si fundamentarea interventiei educativ-terapeutice.

Psihopedagogia speciala ar fi, dupa unii autori, denumirea „imblanzita” a vechiului   termen de „defectologie”.

„Defectologia (lat. „defectus” = lipsa, defect, deficienta si grec. „logos” = stiinta, teorie) este o disciplina in sistemul stiintelor pedagogice, care care se ocupa de legitatile dezvoltarii persoanelor deficiente, in cadrul teoriei si practicii instruirii, educarii si integrarii sociale, respectiv al readaptarii sociale si personale a deficientilor.”

(Walter  Roth, 1979)

Defectologia este „stiinta care studiaza legitatile dezvoltarii, educatiei si instruirii copiilor deficienti”, mentionand ca „prin natura sa, este o disciplina sintetica, interdisciplinara, deoarece se afla la intersectia mai multor directii de cercetare  stiintifica, psihologie, medicina, sociologie.”

(Valter  Mare, 1989)

La recomandarile forurilor internationale s-a renuntat la expresiile considerate „dure”pentru pentru persoanele sau familiile persoanele cu handicap de „defect”, „deficienta”, „defectologie”.

In concluzie, psihopedagogia speciala este o stiinta interdisciplinara la confluenta dintre psihologie, pedagogie, medicina si sociologie, care se ocupa de cunoasterea sistemului psihic al persoanelor considerate anormale sau neadaptate/inadaptate pentru a intreprinde actiuni cu caracter corectiv, formativ (educativ) sau/si de reeducare pentru o insertie/reinsertie psihosociala eficienta.

Prin extensie, psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii si normalizarii persoanelor cu nevoi speciale.

Domenii vizate:

  • psihopedagogia deficientilor mintal;
  • psihopedagogia deficientilor auditiv;
  • psihopedagogia deficientilor de vaz;
  • psihopedagogia deficientilor psihoneuromotori;
  • psihopedagogia persoanelor cu tulburari psihice;
  • psihopedagogia persoanelor cu tulburari socio-afective si de comportament;
  • psihopedagogia elevilor cu tulburari de învatare;
  • psihopedagogia diversitatilor etnice, culturale si lingvistice;
  • psihopedagogia celor cu abilitati, talente si a creativilor (supradotati);

Educatia este o activitate continua care urmareste dezvoltarea constienta si performanta a potentialului individual în functie de cerintele mediului social normat.

2.  „Educatia speciala este o forma de educatie adaptata la modul de dezvoltare al copilului (persoanei, n.a.), sub sau peste limita normalului.

Educatia speciala pentru persoanele cu deficienta / handicap si a celor cu probleme de adaptare, dezvoltare, învatare, implica un proces de interventie specifica concretizat în oferirea de servicii de reabilitare / recuperare de natura medicala, psihopedagogica, socioprofesionala, precum si programe care sa conduca la nivele functionale fizice, psihice si sociale corespunzatoare capacitatilor personale, la obtinerea unui grad mai mare de autonomie personala si sociala.”

(Elena Vlad, 1999)

Educatia speciala raspunde unor nevoi (cerinte) educationale speciale.